Dlouhé roky se snažíme systematicky zlepšovat celou linii i jednotlivé hry, které ji tvoří. Děláme rozsáhlou zpětnou vazbu, sami si děláme spoustu poznámek a každý rok jsme měli něco, co jste kritizovali a co jsme další rok udělali lépe. Vaší kritiky bylo napříč lety mnoho a my za ní byli rádi, protože jejím výsledkem byla každý další rok lepší a lepší programová linie.
Nedávno jsme ale narazili na problém. U her s nižším hodnocením přestaly být jako důvody uváděny problémy na straně vypravěčů nebo nás organizátorů a začaly se více a více objevovat problémy s hráči, kteří si při hře vzájemně nesedli. Hráči samotní se na GC podle všeho příliš nezměnili, takže nás potěšilo, že jsme se postupně zbavili všech výtek na naší adresu – na druhou stranu nás to postavilo před problém: jak dál zlepšovat hry, když klíč k jejich dalšímu zlepšení není v našich rukou?
Všichni se chceme na GC bavit co nejvíce a hrát co nejlepší hry – další krok ke zlepšení teď ale podle všeho už není na naší straně, ale na straně vás, hráčů.
Každá hra je jiná a GC nabízí velmi širokou paletu her jak co do systémů, tak co do stylů, kterým jsou hrány. Každého také baví hrát něco jiného – a každého naopak něco nebaví. Stává se, že si hráči občas omylem vyberou jinou hru, než jakou by chtěli, a proto jsme se letos zaměřili na usnadnění a zkvalitnění vašeho vlastního výběru:
Dál jsme vybrousili anotace, abyste se z nich dozvěděli co nejvíce. Štítky, které doteď sloužily jen k rychlé orientaci v pár věcech (systémy), jsme se rozhodli použít v širším pojetí a dodat do nich informace o stylu, na nějž se bude hra zaměřovat. A v neposlední řadě dále pracujeme na profilech našich vypravěčů.
Prosím věnujte svému výběru pozornost. Když víte, co chcete, tak vám to usnadní to skutečně najít. Když zkoušíte něco nového, tak vám to dá předem mnohem lepší představu, o čem to bude. A pokud jdete na hru kvůli kamarádům nebo prostě protože jen máte zrovna volno, tak vám to řekne, na co se „naladit“.
Z mnoha vlastních i GameConových zkušeností víme, že očekávání dělají opravdu hodně a že tatáž hra může vyvolat „super“ nebo „meh“ dojem jen podle toho, jak se k ní z kraje postavíte a jak moc nakonec odpovídá tomu, co jste od ní čekali, takže výběr určitě nezanedbávejte.
Jak jsme již uvedli, mnoho, loni už většina, her s nižším hodnocením ve zpětné vazbě byly hry, které samy o sobě nebyly nijak špatné, ale hry, na nichž se bohužel sešli hráči, kteří si vzájemně nesedli. Samozřejmě, ne všichni si nutně vždy „sednou“ – ale někdy to není o osobní chemii, ale o věcech, které je možné ovlivnit:
Zaprvé, když si hry vyberete pečlivě, zmenší se šance, že se na hře sejdou lidé, co od ní čekají něco úplně jiného. Stále samozřejmě zůstává prostor pro různý výklad mnoha věcí – ten se snažíme eliminovat před-GC komunikací o hře. Zkušenost i zpětná vazba ukazují, že komunikace o hře před GC mezi hráči a vypravěčem – a i mezi hráči samotnými – velmi pomáhá tvořit lepší a zábavnější hry.
Pokud od hry něco konkrétního očekáváte / chcete, dejte to vědět - nejlépe i ostantím hráčům, ale alespoň vypravěči. Pokud jste si hru vybrali ze specifického důvodu (např. chcete si zkusit systém – nebo dokonce něco konkrétního v daném systému), řekněte to. Zaprvé vypravěč může hru uzpůsobit, abyste to skutečně dostali, zadruhé ostatní budou vědět, že o to stojíte. Pokud u hry ale naopak něco nechcete (např. jste si jí vybrali právě protože vypadá, že pravidla moc řešit nebude), řekněte to také – možná ještě víc. Hra je jen jedna a pokud by byly preference hráčů v něčem různé, tak její vypravěč ujasní, na kterou stranu zájmu se hra svým pojetím přiklání.
Pokud si něčím nejste jistí, zeptejte se na to. Zcela vážně. Zní to triviálně, ale lidé mají často různé zábrany někoho oslovit a zeptat se - prosím překonejte je. Lze se ptát vypravěče, šéfa RPG sekce nebo třeba na GC FB stránce, nicméně ta vazba mezi otázkou a odpovědí je důležitá a opravdu pomáhá.
Nebojte se komunikovat i během hry. Pokud vám něco není jasné, nebojte se zeptat. Co je důležitější – pokud v průběhu hry zjistíte, že se hra ubírá trochu někam jinam, než by vás bavilo, tak to ve vhodnou chvíli sdělte – ať už protože byste chtěli přidat trochu akce nebo naopak trochu zpomalit a odehrát víc interakcí mezi postavami nebo když vám přijde, že by hra mohla trochu zrychlit tempo, neváhejte to říct. I vypravěči jsou jen lidé a ne vždy odehrají vše dokonale – podobná krátká diskuse o stavu hry a jejím vývoji určitě není nějakým útokem na vypravěče, je naopak účastí na hře a na tom, aby všechny bavila co nejvíce. Samozřejmě, může se stát, že se představy mezi hráči budou lišit – bez diskuse si to ale nevyjasníte. Vždy platí:
Čas od času se to stane kdekomu: přihlásíte se na hru, od níž něco očekáváte, hrozně se na to těšíte a pak se na hře potkáte s hráči, kteří onu hru vidí trošku jinak. Chyba nemusí být u nikoho – to co se zamýšlí a to co se odehraje nejsou nikdy zcela totožné věci. Problém nastane, když jedna strana začne dál slepě razit svou představu a ignorovat to, jak hru vidí ostatní.
RPG nemají do kamene tesanou formu, která by byla naplněna. Jeden a tentýž scénář hraný různými skupinami vždy vytvoří různé příběhy, které se soustředí na různé věci, které hra nabízí. To, jak hra nakonec vypadá je souhrnem toho, co do ní všichni dohromady vloží. Když různí lidé protěžují různé věci, tak to není na škodu – právě naopak zkušenost celé herní komunity říká, že ty nejlepší hry vznikají právě tehdy, když různí hráči vyzdvihují různá témata. Ale aby to fungovalo, hráči nesmí hrát „slepě“ – i když protěžují to své, tak aby to bylo ku prospěchu, tak je stále potřeba, aby vnímali i ostatní – a to jak ve smyslu toho aby reflektovali ostatní témata ve hře, tak ve smyslu toho aby poznali, kdy se svým tématem zase na chvíli trochu ustoupit do pozadí.
Píšeme zde „téma“, ale nemusí se to týkat jen herních – příběhových - témat. To samé platí i pro různé přístupy ke hře (více pravidel / více dramatu) nebo samotnému ukázkovému hraní (více vysvětlování / více volné zábavy). Odkážeme se zpátky k již napsanému: nebojte se komunikovat. Pokud máte dojem, že intuice selhává – ať už u jiných hráčů, nebo u vás samotných – nebojte se zahájit krátkou výměnu o tom, jakým způsobem ve hře pokračovat.
Zábava u RPG je v podstatě synergie – čím více se baví jednotliví lidé, tím více se baví všichni a tím lepší hra je. Tj. čím více se bavíte sami, tím více se mohou bavit i vaši spoluhráči – ale i vy sami se budete bavit lépe, pokud se necháte ovlivnit tím, jak (a čím) se baví ostatní.