Naše vaše zpětné vazby

Sirien, Barča, 2. prosince 2019

Naše vaše zpětné vazby

aneb naše odpovědi na výběr z vašich dotazníků

Každý rok vám po GameConu posíláme dotazníky se zpětnou vazbou a přísaháme, že je opravdu čteme a zohledňujeme. Opravdu!

Uznáváme, že jich posíláme hodně, ale není to nadarmo! Pravdou je, že nám svou zpětnou vazbou pomáháte GameCon citelně zlepšit. Vaše odpovědi (včetně těch kritických) nám navíc dodávají novou motivaci pokračovat, protože je pro nás důležité vědět, že vám na naší práci záleží. Každý rok se v odpovědích zpětné vazby (nadále „ZV“), opakuje pár „věčných“ témat a objevují se i zajímavé či zábavné komentáře.

V zásadě rozlišujeme tyto kategorie:

Evergreeny: Některá témata jsou prostě věčná. Zajímavé je, že věčné jsou i některé názory a ohlasy – jak kladné, tak záporné. Bez ohledu na to, jak se daná věc, ten který rok změní či (ne)povede. Přišlo nám, že je načase se alespoň k některým těmto věcem vyjádřit a napsat, jak to vidíme my.

Anonymní dotazy: Občas se nás v našich anonymních dotaznících na něco ptáte. Doufáme, že chápete, že vám neumíme odpovědět. Přesto – některé dotazy jsou tak zajímavé / obecné / užitečné / zábavné, že jsme si řekli, že je zodpovíme veřejně. Takže se podívejme na výběr toho nejlepšího a nejdůležitějšího.

Evergreeny

Chcete Five Leaf Clover

Ano, po letech jsme už opravdu pochopili, že máte skutečně rádi Five Leaf Clover. Ale ne, nemůžete je mít každý rok. Zaprvé, FLC nemají úplně vždycky čas a zadruhé, občas je hezké pozvat i někoho jiného. Pokud byste nám chtěli navrhnout svou oblíbenou párty kapelu, klidně můžete! (A ano, nebojte, s FLC se zas někdy domluvíme...).

Jídlo

Skutečně věčné téma. Začněme malou zajímavostí: GC původně jídlo poskytovat nechtěl, jenže když jsme se přesunuli z Třebové, kde školník provozoval svůj vlastní bufík (s úžasnou domácí sekanou), tak jste nás zavalili stížnostmi, že na GC najednou není jídlo. Některé věci holt nelze zrušit – a to ani když jsme je původně sami nezavedli.

Od té doby už stížnosti na jídlo nikdy neutichly. Aby bylo jasno – kvalita jídla se poslední roky zlepšuje. Možná pomalu, ale zlepšuje. Vidíme (chutnáme) to sami a je to poznat i z vašich zpětných vazeb. Částečně to je snahou dodavatele (kterého si nemůžeme vybírat), a částečně tím, že jsme se už naučili, o jaká jídla si do jídelníčku (ne)říkat.

Víme, že jídlo není tak dobré, jak by si mnozí přáli – ale berte prosím v úvahu i to, že jsme lehce omezeni nároky na rychlé vydávání i snahou udržet cenu co nejníž.

Snídaně si zaslouží vlastní zmínku. Někteří z vás jsou nadšení, jiní zklamaní. Některé podněty a kritiku se snažíme průběžně reflektovat, ale u méně konstruktivních stížností se neubráníme lehkému mrzení. Za ty peníze opravdu dostáváte spoustu muziky. Když totiž například kupujeme párky z masa a další podobné věci, tak je občas magie vejít se do rozpočtu.

Zároveň je těžké najít každý rok někoho, kdo pro vás snídaně připraví. Vstávat kvůli tomu celý GC před šestou ráno není moc sranda. Pokud se nikdo nenajde, tak se obáváme, že je budeme muset outsourceovat nebo zrušit (což není výkřik do tmy, ale reálný stav věcí. Pokud by někdo z vás chtěl se snídaněmi pomoci, tak zhruba teď je čas se nám ozvat a budeme moc rádi).

Vege a vega: Když jsme u jídla, stojí za to zastavit se u vegetariánského a veganského jídla. Vegetariánské jídlo podporujeme skrze nabídku v jídelníčku (byť platí, že musíte stihnout přijít včas), protože je po něm za a) vcelku poptávka, a za b) i masožravci nemusí jíst maso pořád. Veganské jídlo oficiálně nepodporujeme, protože poptávka veganů je tak malá, že by se to organizačně nevyplatilo. Nikomu však nebráníme domluvit se na společném využití některé z internátních kuchyněk (což se skutečně děje skrze naši FB skupinu - pokud vás to zajímá, tak to tam sledujte!)

Ekologie

Ekologické podněty a apely jsou méně početné, ale o to intenzivnější. Hodí se zdůraznit, že se na GC snažíme být co nejefektivnější (neplýtvat) a velmi poctivě třídit (mimochodem, krabice od pizzy nepatří do papíru (modrá), ale do směsi (černá) – fakt, věřte nám).

S vědomím, že podobné upřímné přiznání není moc v módě, otevřeně říkáme, že u většiny členů současného týmu nevládne takový „zápal“, abychom byli „silně ekologičtí“ na úkor samotné organizace nebo vás, účastníků. V určitou chvíli to totiž musí někdo zařídit (např. mytí nádobí, pokud bychom na snídaních nechtěli to jednorázové) nebo něco nebude (např. kelímky na vodu u každého výdejníku vody) nebo to někdo musí zaplatit (často někdo, kdo o to sám nestojí). To jsou tři hranice, které se snažíme nepřekračovat.

Kromě toho, věci nejsou vždycky tak jednoduché – např. plast je mnohdy ekologičtější, než papír (vážně).

A když už je řeč o odpadu – MOC DĚKUJEME všem hrdinům, kteří se namáhají udělat pár kroků navíc od plného koše k prázdnějšímu. Stejně jako všem, kteří po sobě večer nenechávají válet prázdné lahve, krabice od pizzy atd. I když každý rok objednáváme kontejnery navíc a připlácíme si za časté vyvážení košů, tak „ono se to samo“ ani tak neuklidí (a ano, letos to bylo trošku horší, než obvykle – o to víc díky všem, kteří pomohli a něco po cestě také sami uklidili).

Zhoršující se morálka deskoherny

Stejně jako morálka mládeže se i deskoherna, podle vašich reakcí, zhoršuje už od dob Babylonu. Spousta kritiky obsahuje hodnotné podněty a určitě nechceme tvrdit, že je deskoherna v současné době dokonalá a bez chyby. Nicméně doufáme, že ta přeplněná a nevětraná místnost s pouhými asi dvěma stánky co pamatujeme z roku 2009 pro vás nebyla vrcholem deskovkového blaha :) .

Dobře, trošku přeháníme, po stěhování do Třebové a po návratu do Pardubek se deskoherna dle vašich reakcí zázrakem nezhoršila. Ale to bylo fakt jen tehdy! Zajímavé je, že zatímco se deskoherna zvládá rok od roku zhoršovat („GC na deskovky rezignuje“ a „výběr se stává ubohým“ atp.), tak zároveň zvládá být průběžně i lepší, než kdy dřív (a GC se pak „bohužel pomalu profiluje jako výhradně deskoherní akce, což je škoda“). Aneb sto lidí, sto názorů.

Nicméně prosíme, nenechte se odradit od konkrétních stížností a podnětů – co je možné zlepšit, se opravdu zlepšit snažíme.

Ohledně firem, které na GC jezdí

Každý rok nám píšete, že byste si přáli více malých a nezávislých tvůrců, popř. rovnou nějaké konkrétní autory či malé studio. My také. Obecně GC doposud nabídl prostor všem těm, kteří o něj stáli a podmínkami se snažíme vycházet co nejvíc vstříc. Navíc nemálo tvůrců i sami oslovujeme. Bohužel, ne všichni mají čas (nebo zájem) přijet. Pokud na GC někoho postrádáte, věřte, že to není tím, že bychom ho nechtěli! Klidně jim napište, že byste je na GC rádi viděli, třeba je to motivuje, aby skutečně přijeli.

Hosté na GC

ZV: „Pozvěte ze zahraničí nějaké autory RPG systémů.“

Re: Podobné návrhy se průběžně opakují i pro autory deskovek a dalších her. A ne, že bychom je nechápali – např. beseda s Robinem D. Lawsem by byla naprosto epic.

Zaprvé je potřeba říct, že zahraniční host je poměrně drahá sranda (od letenky až po „péči“). Zadruhé máme pocit, že i kdybychom se s někým opravdu dohodli na rozpočtově dosažitelných podmínkách, tak to v současné době nejspíš nebude stát za to. Vede nás k tomu například ne-zcela-zázračná účast na přednáškách CGE autorů nebo pravidelné míjení Vládi Chvátila lidmi, kteří naprosto netuší, kdo to je jak po obličeji, tak i po jménu (já sám přitom viděl, jak se na něj v Essenu na Spielfestu stojí dlouhé fronty).

Mimochodem tady hraje naše multi-žánrovost silně proti nám. GameCon sice má skoro tisíc návštěvníků, ale kolik z výs jsou (tak hardcore) larpeři, aby ocenili slavného skandinávského larpového autora, nebo kolik z vás jsou (tak hardcore) RPGčkaři, aby ocenili slavného britského RPG autora? Většina GameConu ani nebude vědět, kdo tihle lidé jsou, stejně jako většina z vás nepozná Vláďu (i když v deskoherně hrajete i kupujete jeho hry).

Anonymní dotazy, otázky a odpovědi

A teď k druhému bodu našeho programu a to odpovědi na vaše vybrané dotazy.

Organizační

ZV: “Každý rok zdlouhavě hledáme adresu GC na zadání do Waze …”

Re: Není třeba, do Waze stačí prostě napsat „GameCon“.

(Samozřejmě bereme informaci o umístění a viditelnosti adresy na webu na vědomí.)

ZV: “[GC] Byl moc krátký…”

Re: Klasika, která nás vždy potěší.

Pro zajímavost: kdysi jsme skutečně vážně (byť krátce) uvažovali o tom, že GC prodloužíme. Přemýšleli jsme buď nad pěti dny (od středy) nebo nad uspořádáním jednoho nebo dvou miniGC během roku. Nejdřív jsme se báli, že byste nepřijeli, pak nám naštěstí došlo, že byste naopak nejspíš fakt přijeli. Několik hodin to ale skutečně byla živá myšlenka!

Online a offline

Informace ze ZV vedly v posledních letech k mnoha zlepšením na webu, včetně např. filtrování v tabulce programu, zobrazení aktivit a jejich anotací na webu sekcí atp. Na základě letošních ohlasů plánujeme do budoucna rozšířit možnosti filtrování obsahu, hodně urovnat přihlášku a přehled financí (kde jsme doteď jeli na hodně velký „technický dluh“ a vaše kritika byla vhodný a potřebný „budíček“). Podle vašich ZV také, a to v nemalé míře, upravujeme informace, které na web dáváme (popř. kam a jak je umísťujeme atd.)

Víme, že web GC není ideální. Bohužel, vytvořit nový web bude jednoho dne stát ohromné úsilí a my potřebujeme naše IT kapacity momentálně směřovat do věcí „pod kapotou“, od manipulace s platbami a financemi, přes správu registrací a objednávek až např. po importy programu.

ZV: “[zlepšení funkce „sledování aktivit“] SMS, klidně i placené! :-)”

Re: Rozesílání SMS bychom museli zařídit a implementovat, což se ale úplně nezdá, že by za to stálo.

Navíc systém pošle informaci o uvolněném místě všem sledujícím. Pokud jsi sám, tak to místo dost možná počká. Pokud nejsi sám, tak Tě někdo se smartphonem nejspíš stejně předběhne.

ZV: “…nemohl jsem se přihlásit [na web], …, jelikož jsem si heslo zapsal na papír a pak ho nechal doma…”

Re: Chápeme. Papír s heslem lze před GC poslat poštou na adresu KDčka, kde je ho pak možné vyzvednout na Infopultu.

Popř. používat funkci LastPass nebo prohlížeč, co hesla ukládá a šifrovaně je synchronizuje napříč zařízeními (Vivaldi, třeba).

Příprava programu

ZV: „Proč je v první vlně tak málo aktivit? Určitě už víte, kolik obvykle jezdí lidí, tak proč neudělat první vlnu větší?“

Re: Protože mnoho vypravěčů ještě neví, zda na GC vůbec pojede, popř. kolik her uvedou, nebo komunikují se zpožděním (a první vlnu třeba nestihnou). Vypravěči z některých sekcí přitom tradičně reagují o hodně dříve/později, než vypravěči z jiných sekcí. Her i vypravěčů je opravdu hodně, takže objem potřebné komunikace není vůbec malý. Samotná příprava programu není tak snadná, jak by se možná zdálo (sesbírání všech informací, obrázků, anotací, jejich korektury, domlouvání se na časech, dodržení nároků širší programové dramaturgie,…)

Jednoduše: rádi bychom a snažíme se, aby bylo v první vlně co nejvíce programu (některé sekce dokonce na příští rok už v tomhle směru plánují různá zlepšení), ale není to tak jednoduché. Pokud by nám někdo z vás chtěl v tomhle ohledu pomoct, tak stačí jen říct! Užijeme lidi na posílání a vyřizování mailů, rozdělování programu v čase, hlídání a připomínání termínů – skutečně, ozvěte se!

Otevřená RPG

Ze všech sekcí mají RPGčka se zpětnými vazbami nejdelší tradici. Vaše hodnocení prochází přes vedení sekce k vypravěčům, kteří se tak mohou ve vedení otevřených her sami zlepšovat – což se podle vašich reakcí skutečně děje. Nicméně i u RPG ovlivňuje ZV i sekci jako celek – od dlouhých let broušení anotací (do podoby, kterou pak převzal celý GC) přes tvorbu různých materiálů a návodných textů až po práci s prostory a výběr vypravěčů. Letos jsme ve větším počtu nasadili hry pouze pro 4 hráče a podle vašich reakcí u toho nadále zůstaneme.

Výběr herních témat a systémů: téma, které se ve ZV objevuje průběžně. Bohužel, naše možnosti věci ovlivnit jsou citelně omezené – většina vypravěčů nemá neomezený repertoár systémů a ani se necítí pohodlně ve všech možných žánrech a stylech (stranou faktu, že mají sami nějaké preference na to, co chtějí vést). Nicméně určitě pište svá přání dál – vždycky se snažíme a někdy to i vyjde.

Larpy

Na základě ZV došlo v minulosti k určitým změnám a zlepšením, jak ve skladbě samotné linie, tak ve výběru a přípravě prostorů nebo zajištění podpory jednotlivých her (vybavení, půjčování kostýmů atp.) Velký posun nastal u anotací, kde došlo ke změně celkového přístupu práce. Se zlepšením anotací jste si snáze a „lépe“ vybírali hry, což zase vedlo k vaší větší spokojenosti s nimi.

Na příští rok plánujeme, mimo jiné, změny v zařazování aktivit, aby u opakovaných her nedocházelo k tomu, že se všechny běhy kryjí s mDrD nebo LKD a nedocházelo ke křížení s pauzami, a také změny v jejich zveřejňování (pokud víme předem, že bude v dalších vlnách víc běhů, tak je v programu zveřejníme rovnou).

ZV: „Rád bych si zahrál Larp ze světa Ardy (Pán Prstenů), Warcraft, GoT, či Warhammer ;) Nebo nějakou hodně ujetou apokalypsu :D“

Re: Stejně jako u mnoha jiných podobných žádostí – rádi bychom je uvedli, ale asi bude nutné takovou hru nejdřív napsat. Ruku k dílu můžeš přiložit např. 24.-26. ledna na tradičním Larpworkshopu.

ZV: “…Moon… / …Rocker…”

Re: Každý rok larpová sekce ze srandy počítá, kolikrát si tyhle žádosti přečte tentokrát. Moon se ve ZV letos objevil 3x, Rocker jen 1x (za to šlo o románovou žádost na celý dlouhý odstavec, kvalita nad kvantitu!)

U žádostí o konkrétní hru obvykle platí, že bychom ji rádi zařadili, kdyby byla k dispozici. Pokud ji chcete, pak se zkuste přimluvit u jejích autorů a/nebo jejích současných uvaděčů, ať ji svolí na GC uvést (vážně to zkuste – mnozí z nich váhají, protože si nejsou jisti zájmem).

ZV: “…Projekt Systém… / …Bitva pěti armád”

Re: Těší nás, že nám tak věříte. Bohužel my úplně nevěříme, že by celý GC chtěl jít v sobotu hrát mega-dřevárnu. 40 zájemců o to hrát Projekt Systém by se sice asi našlo, ale tam se zase bojíme, že bez podpory grantů EU by se nenašlo 40 zájemců ochotných to zaplatit. (Na téma různých mega-her se popravdě trochu divíme, že nás dodnes nikdo nepožádal o Za obzor. Moře v Pardubicích sice neni, ale třeba by to šlo přepsat pro vzducholoď?)

ZV: „Ve čtvrtek bylo strašně málo Larpů – ty co byly, jsem buď hrál nebo byly plné.“

Re: Bohužel nedokážeme uzpůsobit program daného dne tomu, jaké hry kdo kde už v minulosti hrál. Co se týče naplněnosti – jestliže se vám nepodaří dostat skrz clickfest, stačí sledovat plné aktivity (viz dál) a nebo se následně ochomítat na srazišti jako náhradník.

Mistrovství v DrD

Zpětná vazba na Mistrovství podléhá trošku jinému charakteru, než jiné z našich dotazníků, neb se jedná o hromadu dat týkajících se jedné konkrétní aktivity. Tato data každý rok Guff vezme a udělá z nich nespočet tabulek, koláčových grafů i konkrétních textů, které pak rozesílá všem PJům a následně je s nimi ještě rozebírá na některým z poGameConových PJ srazů. To vede nejen ke snaze maximálně zlepšit dobrodružství a jeho přípravu pro další ročník, ale také vedení hry konkrétními PJi. I zde se totiž snažíme zapracovat všechny (alespoň trochu realistické) náměty na zlepšení, které nám posíláte.

Tak jako jinde se však i u ZV Mistrovství objevuje pár evergreenů, ke kterým bychom se chtěli jednou provždy vyjádřit.

ZV: “…Nesoutěžní dohrávání…”

Re: Je nám jasné, že nepostup je vždycky zklamáním. Vyřazování však patří k Mistrovství stejně jako ke sportu. Věříme, že hrozba vyřazení motivuje hráče podat maximální výkon a PJům pak dává jistotu, že si finále na GC zahrají s nejlepšími z nejlepších.

Nesoutěžnímu dohrávání se obecně nebráníme, ale z principu naráží na dvě velké překážky. První překážkou je omezený čas GameConu. Nejen z časových, ale i z kapacitních důvodů nelze dobrodružství dohrávat v době, kdy dané kolo ještě neskončilo. Druhou překážkou je pak ochota PJů případně dobrodružství dohrávat. Mistrovství na GC je totiž pro PJe dost náročný počin. V průměru odehraje 5 herních bloků (cca 20 hodin hraní), mezitím se musí účastnit technických porad, kde se určují postupující a v neposlední řadě řeší detaily k dalšímu kolu.

Jako kompenzaci proto nabízíme všem družinám povídání o dobrodružství po skončení finálového kola a taky samotné dobrodružství ke stažení ze stránek GC (Starší dobrodružství).

Nikomu ale nebráníme zkusit se domluvit s daným PJ, kterého máte rádi, jestli by vám nebyl ochotný hru odvést někdy mimo GC!

ZV: „Kdyby finále nehráli dva PJové, může postoupit více skupin.“

Re: To, že finále vedou dva PJové bereme za podstatnou složku toho, jak Mistrovství funguje. Máme k tomu hned několik důvodů.

Za prvé – i kvůli tomu, že se jedná o finále, chceme být co nejspravedlivější. A známe to všichni, víc očí víc vidí.

Za druhé jde o praktické hledisko věci. Příběh je mnohdy postaven na konfliktu, do kterého spadá hned několik cizích postav, takže pro přehlednost a hladký průběh hry je lepší, když si tyto role můžou PJové mezi sebe rozdělit (obzvlášť v neděli ráno).

A za třetí vedení hry dvěma PJ považujeme za takovou malou odměnu těm, kteří se dokázali probojovat až do finále – věříme, že je to ozvláštnění, které jako postupující oceňujete.

Bez ohledu na výše zmíněné je ale stejně potřeba říct, že i kdybychom se rozhodli některé PJ v neděli ráno uvolnit, počet postupujících skupin by tím ovlivněn nebyl. Jak už jsme řekli výš, ani ve sportu nemáte počet finálových míst nafukovací.

ZV: „…PJ nás zařízl…!“

Citlivé téma, které se objevuje každý rok. “Bavili jsme se s jinou družinou a ti to odehráli jinak…” “PJ nám nedal informaci, kterou jiní pustili… “.

Hledání pravdy a toho co se vlastně stalo (a zda je stížnost oprávněná), je vždycky tvrdý oříšek. U hry byla jen družina a PJ a ačkoliv má dobrodružství kolem 100 stran, nemůže obsahovat návod na všechny možné i nemožné situace, které ve hře vymyslíte. PJ proto musí nezřídka improvizovat a spravedlivě vyhodnotit vzniklou situaci.

Navíc hráči mnohdy nemají dostatek informací, aby mohli soudit rozhodování PJe i v případě, že si o dobrodružství popovídali s jinou družinou. Zápletka bývá tou dobou ještě skrytá, stejně jako hodnotící kritéria. Nutno dodat, že rozdílný postup družiny dobrodružstvím logicky mění rozhodování PJů a jejich podávání informací. Nicméně každý rok mezi PJi diskutujeme o objektivním hodnocení družin a maximálním sjednocení v hraní. Na přípravu hodnocení klademe velký důraz, dobrodružství chystáme včas, aby se všichni PJové mohli dobře připravit a navíc jsme letos obnovili funkci „puťáka“ (nehrajícího PJe, který pozoruje jednotlivé družiny při hraní, čímž může pomoci nezávisle rozhodnout, která z nich je lepší). Do budoucna také chceme zapracovat na formátu podkladů pro PJe.

Funkce sledování aktivit

A na závěr jeden (další) pokus o nápravu předchozích chyb. Vysvětlení a komunikaci téhle funkce jsme skutečně zfušovali. Takže, abychom to zkusili (ještě jednou) napravit:

Sledovat aktivitu: Pokud je aktivita zaplněná, můžete ji sledovat. Přitom platí, že:

Tak. Fakt to není složité a doufáme, že to snad už je jasnější. Prosíme, předávejte to dál.

Díky a už se těšíme, až se znovu uvidíme!

A to by od nás mělo být pro tentokrát už vážně vše. Doufám, že jsme tímto článkem dokázali vnést alespoň trochu světla na některé opakující se dotazy z vašich ZV.

Ještě jednou na závěr moc děkujeme, že dotazníky každý rok vyplňujete a věříme, že i tímto textem dáváme najevo, že je, přesně tak jak celou dobu slibujeme, opravdu čteme.

Pokud by vás zajímalo ještě něco, neváhejte se zeptat!

info@gamecon.cz
© 2024 GameCon, Created by GameCon z.s.
kontakt Facebook Discord Instagram Youtube