Představujeme štítky aktivit!

Sirien, 3. května 2017
ŠTÍTKY AKTIVIT
aneb jak se snadno a rychle zorientovat v aktivitách a vybrat si tu správnou.
Aktivity na Gameconu všichni dobře znáte: mají hezký obrázek, lákavou anotaci a sadu věcných informací (kdy se konají, kdo je vede, kolik stojí atd.) Dlouhou dobu nám to poměrně stačilo, ale Gamecon se každým rokem rozrůstá, aktivit přibývá, my se snažíme vše zlepšovat a rádi bychom vám všude poskytovali stále stejný nebo větší komfort. U výběru aktivit to je zejména důležité, protože čím lépe si vyberete, tím lépe se budete bavit nejen vy, ale i vaši spoluhráči!
Mezi věcnými informacemi u aktivit jste si v minulosti (např. v RPG linii) mohli místy všimnou štítků, které k aktivitě dodávaly rychlé heslovité informace. Původně to měla být jen drobná funkce, ale letos jsme se ji rozhodli použít ve velkém a do budoucna s ní pracovat ještě více. Štítky by vám měly poskytnout rychlou a snadno viditelnou informaci o těch nejdůležitějších nebo nejzajímavějších věcech, které se k aktivitě váží.
Než se dostanu k samotným štítkům, rád bych poznamenal jedno drobné rozdělení:
Většina štítků je pro všechny, což znamená, že by měly říct něco konkrétního o dané hře každému, kdo se na ně podívá.
Některé štítky jsou informace pro znalé, čímž se ale nemáte nechat odradit! Jsou určené pro rychlou orientaci lidí, kteří hledají něco konkrétního. Typicky jde třeba o zkratky herních pravidel. Pokud tedy uvidíte např. v RPG sekci štítek GURPS a nevíte přesně o co jde, nevadí – je určen lidem, kteří už předem vědí, že si chtějí zahrát zrovna GURPS a pro vás ostatní by to nemělo být důležité.
Štítky používané napříč Gameconem
Toto jsou štítky, které používají všechny linie a jejichž význam je vždy stejný. První dvojice štítků vám ukáže obecná očekávání na „zkušenost“ hráčů:
- I pro nováčky je štítek, který označuje hry, které jsou snadno přístupné hráčům, kteří nemají zkušenost s hrami dané programové sekce. Neznamená to, že by ostatní hry nebyly nováčkům přístupné, ale to, že tyto hry jsou vysloveně pro nováčky vhodné.
- Pro pokročilé je naopak štítek označující hry, u kterých se očekává, že danou hru přímo znáte. Neznamená to, že musíte být experti a znát pravidla jako básničku, ale hru byste měli mít už alespoň jednou či dvakrát odehranou a tušit, o co jde.
Další dvojice štítků ukazuje obecnou složitost hry:
- Nepravidlová hra neznamená, že by neměla pravidla, ale že pravidla jsou opravdu velmi jednoduchá, rychlá na vysvětlení a není v nich nic moc záludného, popř. to může znamenat (třeba u OG RPG), že se hra na pravidla a herní systém nebude soustředit. Nepravidlová hra může být i náročná a vyžadovat dovednost, ale není složitá kvůli svým pravidlům.
- Pravidlová hra je logicky opakem nepravidlové. Jde o hry, které mají sofistikovaná a složitá pravidla, která je potřeba chápat, nebo o hry, v nichž půjde především o ukázku herních mechanismů a systému.
Třetí dvojice obecných štítků by měla vypíchnout hry s výraznou „náladou“:
- Odlehčená hra se nebere moc vážně a jde především o uvolněnější zábavu.
- Vážná hra je naopak určená hráčům, kterým jde o to do hry proniknout, ať už to znamená hrát skutečně se snahou nebo se ponořit do herní atmosféry.
Takovéto párové štítky se nemusí objevit všude. Hry, které žádný takový štítek nenesou, jsou prostě normální hry někde na půlce cesty mezi extrémy stojícími za označení.
Dále tu máme jeden štítek pro speciálně žůžo hry:
- DeLuxe jsou hry s „vysokou hodnotou“ – ať už to znamená velmi drahé suprově vypadající deskovky, mega připravená RPGčka nebo larpy s rozsáhlou produkcí (kostýmy, rekvizity atp.).
Vzhledem k tomu, že jsme Gamecon začali pozvolna otevírat i zahraničním návštěvníkům, tu máme i jeden „varovný“ štítek:
- ENG ONLY označuje hry, které jsou hrané celé v angličtině. Samozřejmě, u deskovky to bude asi jednodušší než u OG RPG – pokud si nejste jistí, jak jazykově náročná hra je, zeptejte se na FB, vypravěče nebo orga.
A konečně na závěr tu máme jednu rozsáhlou „kategorii štítků“ a to jsou Žánrové štítky. Žánrových štítků budete moci potkat hodně a obecně ukazují něco o žánru hry, ať už to znamená něco o žánru jako o:
Stylu, což jsou štítky, které vám řeknou něco o stylu, na který se hra zaměřuje. Zatím máme následující:
- Detektivka jde o hry, kde něco vyšetřujete nebo se snažíte získat informace a stopy a něco pochopit nebo o hry, které simulují průběh vyšetřování.
- Akční je štítek, který předesílá akci – ať už to znamená boj a akci v OG RPG, dynamické či kompetetivní deskovky, nebo hry, v nichž se neustále děje něco dramatického.
- Komediální hry jsou takové, kde je zábava na prvním místě a jde především o to vytvářet zábavné a odlehčené situace.
- Horor ukazuje hry, kde se budete bát – nebo přinejmenším hry, které jsou temné, depresivní a útočící na váš pocit bezpečí a klidu.
Prostředí, které vám řeknou, kam je hra zasazena. Doposud jsme se rozhodli používat následující štítky označující prostředí (nicméně časem se mohou objevit i další):
- Historický označuje hry zasazené do historických období, ať už realistických (např. antický Řím) nebo žánrově stylizovaných (Francie Tří mušketýrů atp.).
- Postapo jsou hry v postapokalyptických prostředích (Mad Max, zombie apokalypsy…).
- Fantasy je štítek označující neurčité fantasy hry nebo specifická pojetí, pro které se zatím nevyplatí určovat podrobnějšími štítky.
- Historické fantasy je určené pro fantasy, které se odráží z historie, ať už jde o fantasy světy založené např. na středověkých reáliích nebo o alternativní historie (např. knížka Jonathan Strange a pan Norrel nebo svět Příběhů Impéria).
- High fantasy odkazuje na prostředí, která jsou zcela odtržena od naší reality („čistá“ fantasy literatura a světy pro RPG, mytologická prostředí atp.).
- Urbanfantasy označuje fantasy provázané s moderním světem (znáte např. z knížek Neila Gaimana, z mnoha seriálů o upírech a dalších ze současného světa atp.).
- Sci-fi je podobně jako fantasy obecný odkaz na prostředí z neurčité budoucnosti nebo na okrajové sci-fi žánry bez vlastního konkrétního štítku.
- Blízké sci-fi označuje sci-fi odehrávající se v současnosti nebo dohledné budoucnosti (např. seriály Fringe, Person of Interest / Lovci zločinců atp.).
- Hard sci-fi jsou prostředí ze vzdálené budoucnosti, které se ale snaží „držet při zemi“ a „fungovat rozumně“, když už ne rovnou „vědecky“. (např. seriály Expanse nebo Dark Matter, knížky A.C. Clarka atd.)
- Space opera jsou sci-fi prostředí, která hrají víc na coolness a stylizaci než na vědeckost (např. seriál Killjoys) nebo která jsou rovnou „fantasy v budoucnosti“ (např. Star Wars)
- Steampunk jsou světy v nichž alternativní historický vývoj postavil vše na páře a vytvořil obdoby technologií, které známe i dnes.
- ***** punk se může objevit také, např může jít o „Clockwork-punk“ nebo „Alechemy-punk“ – jde o obdoby steampunku, které ale nahrazují páru něčím jiným.
- New Weird je žánr, který kombinuje fantasy či urbanfantasy s různými punky a často přidává něco dalšího. (Znáte např. z knížek China Mievelliho)

RPG Sekce
V RPG najdete jeden další okruh štítků a to:
Systém, tedy to, podle kterých pravidel se hra bude hrát. Systémových štítků se může objevit nesčetně. Nedělejte si těžkou hlavu z toho, že daný systém třeba neznáte – ostatně zkoušení nových her je jedna ze silných stránek Gameconu. Štítky, které se skoro určitě objeví, jsou:
- DnD 5e – pátá edice Dungeons&Dragons, nejrozšířenější RPG vůbec (edice DnD se od sebe hodně liší, mimochodem – znát 4e neříká nic o tom, jak moc znáte 3e nebo 5e).
- Fate 4e – čtvrtá edice Fate, neboli Fate Core.
- Střepy snů
- WHFR 2e – Warhammer Fantasy Roleplay, druhá edice.
- Apocalypse world
- DrDo – označuje „staré“ Dračí doupě, tedy DrD 1.6. (popř. 1.5 atd.).
- DrDII – označuje „nové“ Dračí doupě, tedy Dračí Doupě II.
…a mnohé další.
Všimněte si, že občas se do štítku dostane celý název hry a jindy zkratka – držíme se toho, jak je především hra známa a jak se označuje a vypisuje v diskusích na internetu, v článcích atp.
Epické deskovky
V sekci Epických deskovek najdete následující štítky:
- Eurovka je štítek označující hry, které nemají příliš silnou stylizaci a coolness, zato mají zajímavá, propracovaná a pečlivě vyvážená pravidla.
- Amer** je štítek označující pravý opak – hry které nemají nutně pečlivě vybroušená pravidla, ale jsou suprově vyrobené, mají hromady kartiček, cool figurky atp. (Ano, jsme zbabělci a nechceme psát na web „Ameritrash“ – stejně jako Eurovka to je slovo vzaté z deskovkářského slangu a pro neznalé by nemuselo působit nejlépe)
- Wargame nejsou přímo „wargamingy“, ale jsou to hry, které se jim blíží – tj. hry v nichž přebíráte kontrolu nad nějakou armádou či jednotkami a mají silný taktický prvek.
- Kooperativní hry jsou takové, kde hráči hrají společně proti systému deskovky, tj. hráči tvoří tým a deskovka jim sama dává opozici.
- Semi-kooperativní jsou takové hry, kde hrajete proti sobě, ale buď týmově (tým proti týmu, ať už otevřeně nebo skrytě) nebo v nich je velmi výhodné (či vás deskovka sama přímo nutí) tvořit silné aliance.
- Vyprávěcí je štítek, který označuje deskovky se silným prvkem roleplayingu nebo vyprávění.
Larpy
Larpová sekce si pro vaše pohodlí zavedla následující štítky:
Náplň je souhrn (kategorie) štítků, které – podobně jako obecné žánrové štítky – říkají, o co ve hře vlastně jde a na co se hra zaměřuje:
- Vztahový označuje larpy, v nichž se řeší osobní vztahy, ať už na dílčí mezilidské nebo celo-skupinové rovině.
- Argumentační jsou ty larpy, v nichž budete hájit určitý postoj nebo stanovisko nebo v nichž se budete snažit dosáhnout s ostatními nějakého rozhodnutí.-
- Drama – Larpy v nichž jde o emoce, vnitřní prožitky a pocity. Pokud stojíte o bleed (přenesení pocitů z postavy na hráče), je to larp pro vás.
-Kostýmový je štítek označující larpy hrané v kostýmech, ať už to znamená jen správné oblečení (dress-code) nebo skutečně precizní kostýmy. V anotaci najdete detaily toho, o jaké kostýmy jde a zda jsou kostýmy součástí produkce larpu nebo zda si máte přinést vlastní.
-Skriptovaný je štítek označující larpy, v nichž hrajete postavu v částečně předepsaných scénách, tj. máte určené, co v nich máte zahrát nebo čeho v nich máte dosáhnout.
Bonusy
V bonusech najdete jednu další sadu párových štítků:
- Bez pohybu jsou takové hry, u nichž se opravdu nepotřebujete nijak hýbat (nejspíš si někam prostě sednete).
- Běhací hry jsou takové, u kterých se hodně zapotíte. Mimochodem – často jde o hry, které mají „sportovní riziko“ – není to žádné šílenství (neříká-li anotace jinak!), ale pokud někde zakopnete a odřete se nebo si odnesete modřinu, tak víte, do čeho jste šli. Vřele doporučujeme adekvátní sportovní oděv a obuv (oblek, byť bez kravaty, nebo večerní šaty a lodičky s podpatkem nebudou to pravé).
Opět – pokud není přítomen ani jeden štítek, znamená to, že hra vyžaduje pohyb, ale jen v nějaké rozumné „civilní“ míře (chození, občasné popoběhnutí a tak). V Bonusech dále potkáte:
- Přemýšlecí hry jsou takové, u nichž si zavaříte mozkové závity – ať už v klidu luštěním složitých šifer nebo ve stresu rychlým řešením záludných úloh.
- Učící je štítek označující hry a aktivity, na kterých se něco skutečně naučíte nebo si něco „jen“ vyzkoušíte (ne všechno se dá naučit za dvě hodiny!) – ať už žonglovat, šermovat, něco tvořit nebo se nějak hýbat.
- Odpočinková je taková hra, která je určena především k odreagování a odpočinku – nejspíš se u ní ani nezapotíte ani si nezavaříte mozek, jen se poměrně v klidu pobavíte.
Wargaming
Ve Wargamingu najdete opět okruh štítků věnovaný pravidlům a to:
Systém, tedy to, podle kterých pravidel se hra bude hrát. Nedělejte si těžkou hlavu z toho, že daný systém třeba neznáte – ostatně zkoušení nových her je jedna ze silných stránek Gameconu. Systémy, s nimiž už teď počítáme, jsou:
- WHFB – Warhammer Fantasy Battles.
- KoW – Kings of War.
- WH40K – Warhammer 40.000.
- Bloodbowl – Bloodbowl.
Opět jde o typický typ štítku určený pro rychlou orientaci hráčů, kteří vědí, o co jde.
Jak teď a jak v budoucnu
V současnosti nám jde především o zavedení a vyzkoušení štítků v plném nasazení napříč celým Gameconem. Oceníme jakékoliv nápady nebo vaši zpětnou vazbu k výběru štítků, jejich znění, zobrazení. Pokud vám nějaký štítek chybí, dejte nám vědět. Pokud vám nějaký není jasný, také nám dejte vědět.
Technologicky zatím stavíme především na funkcionalitách, které už máme (zaprvé chceme věci nejprve vyzkoušet, zadruhé naše IT kapacity jsou omezené – pokud byste se chtěli přidat a pomoct nám, bez váhání se ozvěte Shakovi!). To znamená, že letos ještě neočekávejte žádná velká kouzla – jde nám především o to přidělovat štítky správně ke hrám a zpřehlednit tak jejich seznamy.
V budoucnu, až věci vybrousíme, bychom rádi přidali další možnosti, například různá kombinovaná filtrování podle štítků nebo, pokud na to bude čas a síla, i výpisy aktivit a programu napříč liniemi podle štítků. Pokud byste měli nějaké návrhy, rádi se je dozvíme, ale nemůžeme slíbit kdy (a zda) budou případně skutečně realizovány.